Coaching technieken - hulpmiddelen
CREATIEF COACHEN
Het verbale vermogen van kinderen is soms nog onvoldoende ontwikkeld om hun emoties onder woorden te brengen. Daardoor kunnen negatieve emoties gaan vastzitten en komen ze naar buiten als snel boos worden, onrust, slecht slapen, te druk zijn…
Vaak maak ik ook gebruik van prentenboeken (bij het lagere schoolkind). Als kinderen zich betrokken voelen bij het verhaal, stimuleert dat hun verbeeldingskracht en vergroot het hun gevoel voor taal en spreekvaardigheid. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen gevoelsleven en leren ook de emoties van andere mensen beter doorgronden.
Ook door middel van spelvormen zoals bouwen en verhalen vertellen over hun nieuwe leven, kunnen kinderen op een positieve manier leren omgaan met veranderingen en tegenslagen.
VISUALISEREN
Een techniek om helder te krijgen wat anders kan in de huidige situatie. De oplossingen komen van het kind zelf. Dagdromen, fantaseren, bedenken hoe het zou kunnen zijn, creatief spelen met bedenksels, allemaal mogelijkheden om de toekomst te verkennen op een speelse en leuke manier. Hierdoor zijn ze in staat om hun probleem vanuit een ander perspectief te bekijken en om hun probleemoplossende kwaliteiten te herkennen en in te zetten.
ONTSPANNING EN RELAXATIE
Kinderen hebben vaak een overvolle agenda en de huidige maatschappij stelt hoge eisen van onze kinderen. Ontspannings- en relaxatiemomentjes zorgen voor meer rust en welbevinden in het drukke bestaan. Hiervoor heb ik een abonnement op de website van “Rustmoment in de klas” of maak ik gebruik van de app "Stilzitten als een kikker" van Eline Snel. Meer inspiratie haal ik ook uit de basiscursus kinderyoga en de tieneryoga opleiding, die ik volgde bij Sofie Possemiers, waarvoor ik mijn getuigschrift behaalde. Ik volgde ook een Relax Kids training in Etten-Leur, Nederland, bij Jolanda van Santen.
OUDERBEGELEIDING
Ouders spelen een belangrijke rol bij het oplossen van het probleem van het kind. De oplossing van het probleem kan enkel en alleen worden gevonden als het hele gezin hiertoe in staat is. Een kind kan en mag niet alleen verantwoordelijk worden gehouden voor de oplossing. Carl Gustav Jung zegt het als volgt: “Willen we iets in het kind veranderen, dan moeten we eerst onderzoeken en kijken of het niet iets is wat beter in onszelf kan worden veranderd.”