Wie ben ik?

hilde_1.pngIk ben Hilde Jacobs (1972), mama en partner, gebeten door de onderwijsmicrobe. Al meer dan 20 jaar sta ik fulltime voor de klas. Mijn werk is mijn passie. Iemand iets bijleren, aanleren, mijn passie doorgeven, daar haal ik veel voldoening uit. Uit mijn loopbaantraject dat ik volgde bij een coach is dit ook gebleken. Kinderen doen stralen staat op nummer één als iets waar ik veel energie uit haal en iets aanleren op nummer twee. In mijn werk als leerkracht merk ik dat binnen het huidige onderwijssysteem een aantal kinderen niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Ik wil er kunnen zijn voor elk kind en bots op frustraties omdat dit niet gaat voor een klas van 26 leerlingen. Vandaar dat ik de opleiding Kindercoach volgde. Ik volgde ook een 3-jarige HIVO-opleiding, aan het Hoger Instituut voor Opvoedkunde Nieuwland en behaalde hiervoor mijn getuigschrift voor Hoger Opvoedkundige Studiën. Ik vind het belangrijk mij te blijven ontwikkelen door het volgen van cursussen en bijscholingen.

Mijn kwaliteiten: nieuwsgierig – leergierig – enthousiast – gedreven – betrokken – gevoelig – doorzetter

Mijn belangrijkste waarden: bescheidenheid – enthousiasme – voldoening – vriendschap – vertrouwen

Inspiratiebronnen

In de afgelopen jaren heb ik veel inspirerende boeken gelezen, cursussen en workshops gevolgd. Al deze ervaringen kon ik integreren in het werken met kinderen in de praktijk.

Cursussen:

  • Axenroos 
  • Geweldloos verzet en Nieuwe Autoriteit 
  • Inleefdag ASS: Wat betekent het om een Autisme Spectrum Stoornis te hebben? Wat kan je als leerkracht doen om leerlingen met deze of aanverwante stoornissen te helpen? Wie zijn de GON begeleiders van Woudlucht - Klaverblad?
  • Positief omgaan met negatief gedrag 
  • Praten met kinderen...hoe doe je dat? Oefenen in respectvol omgaan met een kind in emotionele pijn. 
  • Zinvolle zelfwerkzaamheidsvormen in de basisschool (Hoekenwerk en contractwerk) 
  • Studiedagen rond CLIM
  • Basiscursus kinderyoga
  • Tieneryoga opleiding
  • Relax Kids training

 

Boeken:

  • Manu Keirse, Kinderen helpen bij verdriet.
  • Elisabeth Kübler-Ross & David Kessler, Over rouw, De zin van de vijf stadia van rouwverwerking
  • Eveline Ruitenberg, 75 dingen over kindertekeningen
  • Jeannette Stam, Op avontuur met de kindercoach
  • Jeannette Bakker-Stam, Coachee!
  • Leo Bormans, Geluk voor kinderen
  • Hester van Toorenburg & Jasper Merle, Het dansende dierenbos
  • Sigrid Engelbrecht, Loslaten wat je niet gelukkig maakt.
  • Brené Brown, De moed van imperfectie, Laat gaan wie je denkt te moeten zijn.
  • Maaike Goyens, Een nieuw gezin
  • Peter Adriaenssens, Verbolgen verbonden, Opgroeien in een complexe wereld
  • Eline Snel, Stilzitten als een kikker
  • Femmy Brug, Mindfulness en yoga in de klas, Oefeningen in bewustzijn, aandacht en compassie
  • Daniel Hughes en Jonathan Baylin, Opvoeden doe je met je brein, Wat de neurowetenschap je leert over de hechte band met je kind
  • Hilde Jacobs, Weggegomd is niet verdwenen