Wie ben ik?
Ik ben Hilde, mama en partner, gebeten door de onderwijsmicrobe.
Als jong meisje was ik erg onzeker en faalangstig en vond ik een ander altijd slimmer en mooier. Ook als mama ging ik na een conflictscheiding erg twijfelen aan mezelf. Ondertussen ligt dit al een hele tijd achter me en kan ik in mijn kracht gaan staan. Ik heb zelf veel laagjes van mijn "ui" gepeld en wil nu graag anderen inspireren.
Dat doe ik in de eerste plaats als leerkracht. Al meer dan 28 jaar sta ik fulltime voor de klas. Kinderen doen stralen: daar haal ik mijn energie uit. In mijn werk als leerkracht merk ik dat niet alle kinderen binnen het huidige onderwijssysteem de aandacht krijgen die ze verdienen. Ik wil er kunnen zijn voor elk kind.
Daarom volgde ik de opleiding tot kindercoach. Daarna kwam ik bij het Friends Resilience Programme terecht, een fantastisch programma dat aan de slag gaat met zowel lichaam als met gedachtes en gedrag.
Zowel in mijn klas als tijdens de individuele coaching van kinderen en jongeren focus ik op het proces, niet op het resultaat. Vooral de mantra "Je kan het NOG niet!" gebruik ik heel vaak. Wie probeert, verdient een beloning.
Als ik één wens mag doen om de wereld te verbeteren, dan kies ik voor meer "mildheid". De principes van 'mild ouderschap' (Nina Mouton) pas ik zelf graag toe in mijn klas en in mijn praktijk: wees mild voor jezelf, voor je omgeving en voor het kind.
Mijn favoriete quote? "Alles waar je ogen van gaan sprankelen moet je doen!"
Stralende groeten,
Hilde
Inspiratiebronnen
In de afgelopen jaren heb ik veel inspirerende boeken gelezen, cursussen en workshops gevolgd. Al deze ervaringen kon ik integreren in het werken met kinderen in de praktijk.
Cursussen:
- Axenroos
- Geweldloos verzet en Nieuwe Autoriteit
- Inleefdag ASS: Wat betekent het om een Autisme Spectrum Stoornis te hebben? Wat kan je als leerkracht doen om leerlingen met deze of aanverwante stoornissen te helpen? Wie zijn de GON begeleiders van Woudlucht - Klaverblad?
- Positief omgaan met negatief gedrag
- Praten met kinderen...hoe doe je dat? Oefenen in respectvol omgaan met een kind in emotionele pijn.
- Zinvolle zelfwerkzaamheidsvormen in de basisschool (Hoekenwerk en contractwerk)
- Studiedagen rond CLIM
- Basiscursus kinderyoga
- Tieneryoga opleiding
- Relax Kids training
- Train de trainer "Vriendenprogramma" voor kinderen en jongeren tot 17 jaar
- opleiding NLP
- Masterclass 3-daagse: Kinderen beter begrijpen
- Executieve functies in de klas
- Een kind is NIET zijn gedrag
- Zelfvertrouwen bij kinderen
- Faalangst in de klas
Boeken:
- Manu Keirse, Kinderen helpen bij verdriet.
- Elisabeth Kübler-Ross & David Kessler, Over rouw, De zin van de vijf stadia van rouwverwerking
- Eveline Ruitenberg, 75 dingen over kindertekeningen
- Jeannette Stam, Op avontuur met de kindercoach
- Jeannette Bakker-Stam, Coachee!
- Leo Bormans, Geluk voor kinderen
- Hester van Toorenburg & Jasper Merle, Het dansende dierenbos
- Sigrid Engelbrecht, Loslaten wat je niet gelukkig maakt.
- Brené Brown, De moed van imperfectie, Laat gaan wie je denkt te moeten zijn.
- Maaike Goyens, Een nieuw gezin
- Peter Adriaenssens, Verbolgen verbonden, Opgroeien in een complexe wereld
- Eline Snel, Stilzitten als een kikker
- Femmy Brug, Mindfulness en yoga in de klas, Oefeningen in bewustzijn, aandacht en compassie
- Daniel Hughes en Jonathan Baylin, Opvoeden doe je met je brein, Wat de neurowetenschap je leert over de hechte band met je kind
- Erik Verliefde en Marta Stapert, De kunst van het luisteren, Communiceren met kinderen op school en thuis
- Els van Steijn, De Fontein, vind je plek
- Carol S. Dweck, Mindset - Verander je manier van denken om je doelen te behalen
- Hilde Jacobs, Weggegomd is niet verdwenen
- ...
Webinars:
- Olivier Vanhaelen, mede-oprichter van STER-KER vzw, "Ouders scheiden niet! Ze worden STER-KER!" en "Ouders scheiden niet! Ze maken de brug!"
- Vanessa Lauwers, zaakvoerder 't Zonnekind, "Rouw en verlies bij kinderen" en "Hoogsensitiviteit bij kinderen"
- Inge Corstiaans en Lonneke Snijder, Platform Mindset, "De Leerkuil" en "Groeitaal"
- Ellen Flinterman, "Beheers je brein"